Այսօր Հայաստանի ապագայի հեռանկարը մտահոգում է հասարակության ամենալայն շրջանակներին։ Երկրում առկա է քաղաքական, տնտեսական, սոցիալական, բարոյահոգեբանական խորը ճգնաժամ; Մարդիկ չեն հավատում ո'չ պետական հաստատություններին, ո'չ քաղաքական կուսակցություններին, ո'չ էլ մտավորական գործիչներին։ Ինչո՞ւ 1991 -ից, պետականության վերականգնումից 18 տարի անց, մենք ստիպված արձանագրում ենք, որ երկրի առաջընթացի տեսիլքը դարձել է շատ մշուշոտ:
Ի՞նչ է ցույց տալիս այլ երկրների փորձը
Համաշխարհային փորձը ցույց է տալիս, որ տոտալիտար կամ ավտորիտար համակարգից ժողովրդավարականին անցնելու համար անհրաժեշտ է, այսպես կոչված, «անցումային փուլ», որի ընթացքում դրվում են քաղաքացիական հասարակության, ազատական տնտեսության և քաղաքական ժողովրդավարության հիմքերը:
Անցումային փուլում լուծվող խնդիրներն են'
- քաղաքական և դատական ինստիտուտների ստեղծումը,
- անկախ մամուլի միջոցների ձևավորումը,
- ազատական տնտեսության ինստիտուտների ձևավորումը,
- նոր քաղաքակիրթ սեփականատերերի դասի ձևավորումը և նրանց միջև արդար և մրցակցային խաղի կանոնների հիմնումը,
- փոքր և միջին բիզնեսի աջակցումով՝ հասարակության մեջ «միջին խավի» ձևավորումը,
- արտահանման ուղղվածություն ունեցող տնտեսության ոլորտների խրախուսումն ու աջակցումը, այդ թվում նաև ֆինանսարդյունաբերական խմբավորումների ստեղծման միջոցով, որպեսզի երկիրը կարողանա ավելի շատ արտահանել,
- ազգային դրամի ցածր փոխարժեքի պահպանումը, որպեսզի երկրից արտահանվող ապրանքները մրցունակ լինեն արտերկրի շուկաներում,
- էժան աշխատանքի շուկայի ձևավորումը, որպեսզի երկրից արտահանվող ապրանքների ինքնարժեքը ցածր լինի և բնականաբար, մրցունակ լինի արտերկրի շուկաներում:
Բոլոր այն երկրները, որոնք այսօր համարվում են զարգացած ժողովրդավարություններ, իրենց անցումային փուլում լուծել են հենց նշված խնդիրները: Ընդորում, այդ երկրների մի մասը իրենց անցումային փուլն անցել են ավտորիտար ռազմական ռեժիմների, իսկ մյուս մասը՝ երկկուսակցության կամ մեկուկեսկուսակցական կիսաժողովրդավարական ռեժիմների միջոցով:
Ի՞նչ համակարգ է հաստատված այսօր Հայաստանում
Ներկայումս Հայաստանում հաստատված է բրգաձև տեսք ունեցող խմբիշխանություն, որն իր մեջ ձևավորել է փոքր օլիգարխիկ նոմենկլատուրա և վերջիններս զբաղված են սկզբնական կապիտալի կուտակմամբ' հանրային ռեսուրսների հաշվին, և որին օրգանապես հակացուցված են
ազատական, մրցակցային դաշտի ձևավորումը, առանց որի չի ձևավորվի ո՛չ քաղաքակիրթ սեփականատերերի խավ, ո՛չ էլ փոքր ու միջին բիզնեսի շերտ, որը պետք է ժողովրդավարական համակարգի հիմնական սոցիալակն հենարանը հանդիսանար,
ժողովրդավարական քաղաքական համակարգի ձևավորումը' իր ընտրության ինստիտուտներով,
անկախ դատական համակարգի ստեղծումը:
Վերջին մի քանի տարիների ընթացքում Հայաստանում վարվող դրամավարկային քաղաքականությունը ուղղակի ոչնչացրեց դեպի արտահանող ուղղվածություն ունեցող բիզնես ոլորտների խրախուսումը։ Արդյունքում մենք այսօր ունենք թույլ, հիմնականում ներկրվող բազա ունեցող տնտեսական համակարգ: Փաստացի երկիրն ապրել է դրսի տրանսֆերտների հաշվին:
Այսպիսով, Հայաստանի կլանաօլիգարխիկ համակարգի կառուցվածքը հուշում է, որ Հայաստանում անցումային փուլը ոչ միայն վերջ չունի, քանզի չեն լուծվում այդ փուլում դրված խնդիրները, այլ իր մեջ դրված է ինքնաոչնչացման ծրագիր: Իսկ այժմյան միջազգային տնտեսական ճգնաժամի ազդեցությունը ուղղակի արագացնում է այս գործընթացը:
2008-ի նախագահական ընտրություններից հետո ստեղծված իշխանությունների գործունեությունը ցույց տվեց, որ «վերևում» ուրվագծվում է ոչ թե այս համակարգի բարեփոխում, այլ կլանաօլիգարխիկ նոմենկլատուրայի կրճատում և կենտրոնացում ավելի նեղ շրջապատի ձեռքում: Իսկ այդ նպատակին հասնելու համար կիրառվում են հետևյալ մեթոդները.
1. Վարվում է մեծ բյուջե ունենալու քաղաքականություն՝ օգտագործելով սոցիալ-պոպուլիստական կարգախոսները (թոշակների և աշխատավարձերի բարձրացում և այլն):
2. Ընդանում է պայքար փոքր և միջին բիզնեսի դեմ' օգտագործելով ՀԴՄ-ացման և լոտոյամանիայի շոուները: Այստեղ փոքր բիզնեսի եկամուտները վերաբաշխվում են ի օգուտ պետբյուջեի։
3. Պատրաստվում է արշավ խոշոր բիզնեսի ներկայացուցիչների դեմ' նպատակ ունենալով վերաբաշխել նրանց սեփականությունն ի օգուտ ավելի նեղ իշխանական շրջանակի:Այստեղ օգտագործվում են ստվերային տնտեսության դեմ պայքարի դեմագոգիկ կարգախոսները:
Վերջաբան
Այսպիսով, 1993թ -ից մինչև 2009թ. ձևավորված և կայացած կլանաօլիգարխիկ համակարգը թույլ չտվեց, որ մեր երկիրը անցներ իր անցումային փուլը և դառնար գոնե միջին կարգի զարգացած երկիր: Եթե այլ երկրների համար դա կհամարվեր ժամանակավոր ձախողում, ապա Հայաստանի համար դա կարող է ունենալ ճակատագրական նշանակություն, քանզի մենք ունենք չլուծված ազգային անվտանգության հարցեր, որոնց լրջության աստիճանը չի գիտակցում մեր պետական և քաղաքական վերնախավի մեծամասնությունը:
Հայաստանը մարտահրավերների շեմին
Այսօր Հայաստանի ապագայի հեռանկարը մտահոգում է հասարակության ամենալայն շրջանակներին։ Երկրում առկա է քաղաքական, տնտեսական, սոցիալական, բարոյահոգեբանական խորը ճգնաժամ; Մարդիկ չեն հավատում ո'չ պետական հաստատություններին, ո'չ քաղաքական կուսակցություններին, ո'չ էլ մտավորական գործիչներին։ Ինչո՞ւ 1991 -ից, պետականության վերականգնումից 18 տարի անց, մենք ստիպված արձանագրում ենք, որ երկրի առաջընթացի տեսիլքը դարձել է շատ մշուշոտ:
Ի՞նչ է ցույց տալիս այլ երկրների փորձը
Համաշխարհային փորձը ցույց է տալիս, որ տոտալիտար կամ ավտորիտար համակարգից ժողովրդավարականին անցնելու համար անհրաժեշտ է, այսպես կոչված, «անցումային փուլ», որի ընթացքում դրվում են քաղաքացիական հասարակության, ազատական տնտեսության և քաղաքական ժողովրդավարության հիմքերը:
Անցումային փուլում լուծվող խնդիրներն են'
- քաղաքական և դատական ինստիտուտների ստեղծումը,
- անկախ մամուլի միջոցների ձևավորումը,
- ազատական տնտեսության ինստիտուտների ձևավորումը,
- նոր քաղաքակիրթ սեփականատերերի դասի ձևավորումը և նրանց միջև արդար և մրցակցային խաղի կանոնների հիմնումը,
- փոքր և միջին բիզնեսի աջակցումով՝ հասարակության մեջ «միջին խավի» ձևավորումը,
- արտահանման ուղղվածություն ունեցող տնտեսության ոլորտների խրախուսումն ու աջակցումը, այդ թվում նաև ֆինանսարդյունաբերական խմբավորումների ստեղծման միջոցով, որպեսզի երկիրը կարողանա ավելի շատ արտահանել,
- ազգային դրամի ցածր փոխարժեքի պահպանումը, որպեսզի երկրից արտահանվող ապրանքները մրցունակ լինեն արտերկրի շուկաներում,
- էժան աշխատանքի շուկայի ձևավորումը, որպեսզի երկրից արտահանվող ապրանքների ինքնարժեքը ցածր լինի և բնականաբար, մրցունակ լինի արտերկրի շուկաներում:
Բոլոր այն երկրները, որոնք այսօր համարվում են զարգացած ժողովրդավարություններ, իրենց անցումային փուլում լուծել են հենց նշված խնդիրները: Ընդորում, այդ երկրների մի մասը իրենց անցումային փուլն անցել են ավտորիտար ռազմական ռեժիմների, իսկ մյուս մասը՝ երկկուսակցության կամ մեկուկեսկուսակցական կիսաժողովրդավարական ռեժիմների միջոցով:
Ի՞նչ համակարգ է հաստատված այսօր Հայաստանում
Ներկայումս Հայաստանում հաստատված է բրգաձև տեսք ունեցող խմբիշխանություն, որն իր մեջ ձևավորել է փոքր օլիգարխիկ նոմենկլատուրա և վերջիններս զբաղված են սկզբնական կապիտալի կուտակմամբ' հանրային ռեսուրսների հաշվին, և որին օրգանապես հակացուցված են
Վերջին մի քանի տարիների ընթացքում Հայաստանում վարվող դրամավարկային քաղաքականությունը ուղղակի ոչնչացրեց դեպի արտահանող ուղղվածություն ունեցող բիզնես ոլորտների խրախուսումը։ Արդյունքում մենք այսօր ունենք թույլ, հիմնականում ներկրվող բազա ունեցող տնտեսական համակարգ: Փաստացի երկիրն ապրել է դրսի տրանսֆերտների հաշվին:
Այսպիսով, Հայաստանի կլանաօլիգարխիկ համակարգի կառուցվածքը հուշում է, որ Հայաստանում անցումային փուլը ոչ միայն վերջ չունի, քանզի չեն լուծվում այդ փուլում դրված խնդիրները, այլ իր մեջ դրված է ինքնաոչնչացման ծրագիր: Իսկ այժմյան միջազգային տնտեսական ճգնաժամի ազդեցությունը ուղղակի արագացնում է այս գործընթացը:
2008-ի նախագահական ընտրություններից հետո ստեղծված իշխանությունների գործունեությունը ցույց տվեց, որ «վերևում» ուրվագծվում է ոչ թե այս համակարգի բարեփոխում, այլ կլանաօլիգարխիկ նոմենկլատուրայի կրճատում և կենտրոնացում ավելի նեղ շրջապատի ձեռքում: Իսկ այդ նպատակին հասնելու համար կիրառվում են հետևյալ մեթոդները.
1. Վարվում է մեծ բյուջե ունենալու քաղաքականություն՝ օգտագործելով սոցիալ-պոպուլիստական կարգախոսները (թոշակների և աշխատավարձերի բարձրացում և այլն):
2. Ընդանում է պայքար փոքր և միջին բիզնեսի դեմ' օգտագործելով ՀԴՄ-ացման և լոտոյամանիայի շոուները: Այստեղ փոքր բիզնեսի եկամուտները վերաբաշխվում են ի օգուտ պետբյուջեի։
3. Պատրաստվում է արշավ խոշոր բիզնեսի ներկայացուցիչների դեմ' նպատակ ունենալով վերաբաշխել նրանց սեփականությունն ի օգուտ ավելի նեղ իշխանական շրջանակի:Այստեղ օգտագործվում են ստվերային տնտեսության դեմ պայքարի դեմագոգիկ կարգախոսները:
Վերջաբան
Այսպիսով, 1993թ -ից մինչև 2009թ. ձևավորված և կայացած կլանաօլիգարխիկ համակարգը թույլ չտվեց, որ մեր երկիրը անցներ իր անցումային փուլը և դառնար գոնե միջին կարգի զարգացած երկիր: Եթե այլ երկրների համար դա կհամարվեր ժամանակավոր ձախողում, ապա Հայաստանի համար դա կարող է ունենալ ճակատագրական նշանակություն, քանզի մենք ունենք չլուծված ազգային անվտանգության հարցեր, որոնց լրջության աստիճանը չի գիտակցում մեր պետական և քաղաքական վերնախավի մեծամասնությունը:
ԵՐՎԱՆԴ ԲՈԶՈՅԱՆ
քաղաքագետ