Կարծիք

14.05.2012 09:35


Հակահայկական բանաձև Եվրախորհրդարանում կամ մադրիդյան սկզբունքների մարտնչող տարբերակ

Հակահայկական բանաձև Եվրախորհրդարանում կամ մադրիդյան սկզբունքների մարտնչող տարբերակ

Նախընտրական թոհուբոհի մեջ գրեթե անուշադրության մատնվեց Եվրախորհրդարանում ընդունված մի բանաձև, որն առնվազն տեղեկատվական լուրջ զենք կարող է դառնալ Ադրբեջանի ձեռքին, և որին ոչ մի կերպ չկարողացան հակազդել ՀՀ ԱԳՆ–ն և Ազգային ժողովը՝ իր խմբակցություններով:

Ապրիլի 18-ին Եվրախորհրդարանը ընդունել է բանաձև, ինչը պարունակում է Եվրոպական խորհրդին (ԵՄ բարձրագույն մարմին) և Արտաքին գործողությունների եվրոպական ծառայությանն ուղղված Հայաստան-ԵՄ ասոցացման պայմանագրի բանակցություններին վերաբերող առաջարկներ:

Բանաձևում անդրադարձ կա ղարաբաղյան հակամարտությանը: Ուսումնասիրելով բանաձևը` տպավորություն է ստեղծվում, որ այն կազմողները անտեղյակ են խնդրից և իրենց առաջարկներն արել են բացառապես վերջին չորս տարիների զարգացումներից ելնելով:

Այս բանաձևի մեջ Եվրախորհրդարանը հղումներ է կատարում Հայաստանի, Ադրբեջանի և Ռուսաստանի նախագահների միջև Մոսկվայի 2008թ. նոյեմբերի 2-ի և Սոչիի 2012թ. հունվարի 23-ի համատեղ հռչակագրերին:

Բանաձևը կարելի է բնութագրել որպես Մադրիդյան սկզբունքների «մարտնչող» տարբերակ: Եվրախորհրդարանը, համարելով, որ կան «անհանգստացնող տվյալներ Ադրբեջանի օկուպացված տարածքներում հայկական բանակների ապօրինի գործողությունների վերաբերյալ, որն արտահայտվում է պարբերաբար կատարվող զորավարժություններով, ռազմական տեխնիկայի և անձնակազմի նորացմամբ և պաշտպանական գծերի հզորացմամբ», խորհուրդ է տալիս Հայաստանի հետ ասոցացման պայմանագրի բանակցությունները պայմանավորել 2010թ. մայիսի 20-ի Եվրախորհրդարանի զեկույցի պահանջներով, որոնք վերաբերում են Հարավային Կովկասի նկատմամբ ԵՄ ռազմավարությանը և ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի հիմնարար սկզբունքներին: Այդ պահանջների մեջ Եվրախորհրդարանը դնում է  Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտության լուծման ուղղությամբ իրական առաջընթացը` «ներառյալ շփման գծի ապառազմականացումը, դիպուկահարների հեռացումը, Լեռնային Ղարաբաղի շուրջ օկուպացված տարածքներից հայկական ուժերի դուրսհանումը և այս տարածքների վերադարձը Ադրբեջանին», կարևորում է «միջադեպերի կանխարգելման մեխանիզմի ստեղծումը  և շփման գծում ու դրա շուրջը տեղի ունեցող միջադեպերի արագ և ամբողջական քննությունը, փախստականների և տեղահանված անձանց իրենց օջախները վերադառնալու իրավունքը, ինչպես նաև անվտանգության առումով իրական միջազգային երաշխիքները` ներառյալ միջազգային խաղաղապահ գործողությունը` նպատակ ունենալով նպաստավոր պայմաններ ստեղծել  ապագայում Լեռնային Ղարաբաղի վերջնական կարգավիճակի վերաբերյալ ազատ արտահայտման համար»: 

Ամբողջ բանաձևում Լեռնային Ղարաբաղը ներկայացված է որպես օբյեկտ, ոչ մի խոսք չկա նրա ժողովրդի և իշխանությունների մասին: Կարող ենք կարծել, որ բանաձևը կազմողները տեղյակ չեն Լեռնային Ղարաբաղին: Հակամարտությունը ներկայացվում է որպես տարածքային վեճ Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև, ինչը արդյունք է 1997թ. սկսած ՀՀ արտաքին քաղաքականության և ավելի է ամրապնդվել երրորդ նախագահի պաշտոնավարման շրջանում: Եթե հաշվի առնենք, որ բանաձևը կազմողները հիմնականում հղում են կատարում վերջին չորս տարվա զարգացումներին, ապա այս միտման պատճառներն ավելի ակնհայտ կդառնան:

Եվրախորհրդարանը կոչ է անում «հիշեցնել բոլոր կողմերին, որ չկա Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտության խնդրի խաղաղ կարգավորման այլընտրանք, ընդգծում որ ուժի դիմելու բոլոր սպառնալիքները կվնասեն միջազգային հանրության համապատասխան ջանքերը: Հայաստանին և Ադրբեջանին կոչ է անում վստահություն ստեղծելու միջոցներ ձեռնարկել շփման գծի երկայնքով, ինչպես դիպուկահարների հետքաշումը, ամբողջ հրետանու հանումը շփման գծից և դրա օգտագործումից հրաժարումը, ԵԱՀԿ դիտորդների թվի էական ավելացումը, որպես նախնական քայլ մինչև ՄԱԿ-ի մանդատ ունեցող և խաղաղության պայմանագրի շրջանակներում գործող բազմազգ խաղաղապահ զորքերի տեղադրումը, կոչ է անում Հայաստանին դադարեցնել Լեռնային Ղարաբաղ ուղարկել զորակոչիկներին»:

Խաղաղապահ զորքերի տեղադրումը նույնպես Մադրիդյան սկզբունքների համատեքստում է, այստեղ նաև կոչ է անում հրաժարվել ռազմական հռետորաբանությունից և հետ կանչել դիպուկահարներին, ինչի ուղղությամբ բազմիցս նշել են հայկական կողմերը և «բողոքել» համանախագահներին: Սրանով, կարծես, փորձվում է հավասարակշռություն ստեղծել առաջարկների մեջ: Սա միևնույն ժամանակ փաստում է, որ Ադրբեջանի կողմից ռազմական շանտաժի օգտագործումը տալիս է իր արդյունքները` հետագայում դրանից հրաժարվելը որպես զիջում ներկայացնելու համար:

Եվրախորհրդարանը նաև առաջարկում է հետաքննել հայկական իշխանությունների կողմից Լեռնային Ղարաբաղի «օկուպացված տարածքներում բնակչության ավելացման նպատակով բնակավայրերի կառուցմանը վերաբերող պնդումները»:

Եվրախորհրդարանի բանաձևը կոչ է անում մեծացնել ԵՄ դերը հակամարտության կարգավորման գործում: Մասնավորապես այն առաջարկում է ուժեղացնել հակամարտությունները լուծելու ԵՄ ունակությունը և խաղալ  միջնորդի դեր` մեծացնելով Մինսկի խմբի ջանքերին օժանդակությունը և առաջարկելով խաղալ ավելի ակտիվ դեր հակամարտության կողմերի միջև վստահությունը խորացնելու համար,ներառյալ ավելի ինտենսիվ բանակցությունների մղելը: Նրանց օգնել ԵՄ կողմից ֆինանսավորվող ծրագրերով` նպատակ ունենալ մեծացնել խաղաղ կարգավորմանն ուղղված փոխադարձ համաձայնությունների աջակցությունը,  հակամարտությունից տուժած գոտիներում օգնություն ցույց տալ հումանիտար ծրագրերին, մասնավորապես աջակցել ականազերծման աշխատանքներին: 

Նշենք, որ 2000 թվականից Լեռնային Ղարաբաղում ականազերծման աշխատանքներով է զբաղում The HALO Trust ամերիկաբրիտանական կազմերպությունը, 2011թ. Բրիտանական կողմը դադարեցրեց ֆինանսավորել Լեռնային Ղարաբաղի ծրագիրը, ինչը դանդաղեցրեց կազմակերպության գործունեությունն Արցախում: ԵՄ կարող է ֆինանսավորել ծրագիրը, ինչը նշանակում է, որ հինգ տարի հետո Արցախի տարածքն ամբողջովին ականազերծված կլինի:

Եվրախորհրդարանը առաջարկում է նաև «խաղալ կարևոր դեր ղարաբաղյան հակամարտության լուծման մեջ, աջակցել հայկական և ադրբեջանական համայնքների միջև վստահության միջոցների իրականացմանը և տարածել խաղաղության, հաշտության և վստահության գաղափարներ բոլոր ճամբարներում: Պնդել Լեռնային Ղարաբաղ և հարակից տարածքներ ԵՄ ներկայացուցիչների առանց նախապայմանների մուտքի անհրաժեշտության վրա»:

Նշենք, որ ժողովուրդների միջև վստահությանն ուղղված ծրագիր ԵՄ իրականացնում է դեռևս 2003-ից:   Այդ ժամանակ բրիտանական International Alert, Conciliation Resources և London Information Network on Conflicts and State Building (LINKS) կազմակերպությունների նախաձեռնությամբ ստեղծվեց մի կոնսորցիում, որը պետք է եվրոպական քաղաքացիական հասարակության ջանքերն ուղղեր ղարաբաղյան հակամարտության կարգավորմանը: Այժմ այս կոնսորցիումը` The European Partnership for the Peaceful Settlement of the Conflict over Nagorno-Karabakh-ը միավորում է International Alert, Conciliation Resources, Conflict Management Initiative, Kvinna till Kvinna and the London Information Network on Conflicts and State Building (LINKS)կազմակերպությունները, որոնք ֆինանսավորվում են ԵՄ-ի կողմից՝ ղարաբաղյան հակամարտության խաղաղ լուծման հասարակական ջանքերին աջակցելու համար: Կարծում եմ` բանաձևի հեղինակները անտեղյակ են եղել ԵՄ կողմից ֆինանսավորվող այս ծրագրի մասին, որն ի դեպ լիարժեքորեն ներառում է նաև Լեռնային Ղարաբաղի հասարակական սեկտորին: Պետք է նկատել նաև, որ ԵՄ, ինչպես նաև այլոց ջանքերն այս ուղղությամբ զգալի արդյունքներ չի տվել, ծրագիրը սկսելուց հետո ռազմական հռետորաբանությունն ավելի է սաստկացել, երեք երկրների հանրություններն էլ ավելի են հեռացել վստահության, հաշտության ու խաղաղության գաղափարներից:

Բանաձևը նաև կոչ է անում քննարկել ԵԱՀԿ Մինսկի խմբում որպես համանախագահ Ֆրանսիային ԵՄ-ով  փոխարինելու հնարավորությունը:

Թեև Եվրախորհրդարանն ընդամենը ներկայացուցչական մարմինն է` խորհրդատվական ֆունկցիաներով, այնուամենայնիվ այս բանաձևի առկայությունը լրջորեն պետք է մտահոգի հայկական երկու հանրապետությունների հասարակություններին: Սա ՀՀ և ԼՂՀ իշխանությունների, ինչպես նաև Արցախի հասարակական կազմակերպությունների և վերլուծական շրջանակների լուրջ բացթողումն է:

Հայկ Խանումյան

Այս խորագրի վերջին նյութերը