Ասել, թե խաղատներն ու վիճակախաղերն անսպասելի դարձան մեր տնտեսական կյանքի մի հատվածը, ճիշտ չի լինի: Իրականում նրանք տնտեսագետների ու տնտեսական իշխանությունների համար միանգամայն անսպասելի դարձան տնտեսության նկատելի ոլորտ: Ոլորտ, որն իր ներգրաված ու տնօրինած ֆինանսական միջոցներով զիջում է միայն արդյունաբերությանը, գյուղատնտեսությանն ու առևտրին: Այն համարյա համադրելի է շինարարության ծավալների հետ:
Եթե ենթադրենք, որ հարկման տեսանկյունից այս ոլորտը պիտի որ բավական «նուրբ» (ասել է թե` բավականաչափ ստվերային) լինի, ապա իրական ծավալները պիտի որ պաշտոնապես արձանագրվածից ավելի մեծ լինեն: Պաշտոնապես արձանագրված ծավալը պիտի որ 2018-ին մոտ 400 մլրդ դրամ կազմի:
Իշխանություններն այսօր էլ, նախկինում ընդունված կարգի համաձայն, «Վիճակախաղերի, շահումով խաղերի, ինտերնետ խաղերի լիցենզավորման բնագավառի վերաբերյալ տեղեկանք» են հրապարակում: Ընդ որում, այս երկարանուն տեղեկանքը հրապարակվում է յուրաքանչյուր ամիս: Վերջին հրապարակման համաձայն՝ մեր երկրում «ուժի մեջ են 4 խաղատան կազմակերպման, 4 վիճակախաղի կազմակերպման, 3 ինտերնետ շահումով կազմակերպման և 1 շահումով խաղերի կազմակերպման լիցենզիաներ» («ինտերնետ» ու «լիցենզիա» բառերը հենց պաշտոնական հաշվետվության մեջ էլ նշված են): Այս հաշվետվության մեջ նշվում է, թե քանի խաղատան գործունեություն է կասեցվել, և քանի խախտում է արձանագրվել, որոնք առաջիկայում քննարկվելու են և կարող են կասեցման որոշման հիմք դառնալ: Ասածից կարելի է ենթադրել, որ թե՛ նախկինում, թե՛ հիմա խաղատներն ու վիճակախաղերը պետական խիստ հսկողության տակ են: Սակայն դրանց դեմ պայքարի մասին նոր իշխանությունների խրոխտ հայտարարություններին հետևեց օրենսդրական կարգավորման մեկ-երկու վեհերոտ փորձ: Ստեղծված իրավիճակից կարելի է ենթադրել, որ պայքարն արդեն անցյալում է:
Պատճառը կարող է լինել նաև այն ծավալը, որ «խաղամոլներն ապահովվում են» բյուջեի համար: Այս տարի վճարված պետտուրքի ծավալն արդեն կազմում է 1 մլրդ 287 մլն 500 հազար դրամ: Այս գումարից 1 մլրդ 237 մլն 500 հազար դրամը մուծել են խաղատները: Իսկ 50 մլն դրամը մուծել են վիճակախաղերի կազմակերպիչները: 2018թ. ընթացքում պաշտոնապես «զվարճությունների ոլորտ» հայտարարվող վիճակախաղեր, շահումով խաղեր կազմակերպողներն ու խաղատները մուծել են 8 մլրդ 450 մլն 285 հազար դրամ պետտուրք` գործունեության լիցենզիա ստանալու համար: Մուծումների առյուծի բաժինը խաղատներինն է՝ 4 մլրդ 950 մլն 295 հազար դրամ: Վիճակախաղեր կազմակերպողները մուծել են 2 մլրդ 10 հազար դրամ: Իսկ ինտերնետ շահումով խաղերի կազմակերպիչները մուծել են 1 մլրդ 500 մլն դրամ պետտուրք:
Այսքանով, իհարկե, չեն ավարտվում զվարճությունների կազմակերպիչների մուծումները պետբյուջե: Բուքմեյքերական կազմակերպությունների ավանդը պետբյուջե, պատկերավոր (ու ծեծված) բառապաշարով ասած, անուրանալի է: 2018թ. պետեկամուտների կոմիտեի հրապարակած 1000 խոշոր հարկատուների ցանկում խաղադրույքների գրասենյակներից առաջինը խոշոր հարկատուների մեջ 114-րդ տեղում է: Մեծատառերով գրվող «ՎԻՎԱՌՈ ԲԵԹԻՆԳ» գրասենյակն այդ տեղին «արժանացել է» 2018-ին մուծած 1 մլրդ 468 մլն 574 հազար դրամ հարկերի համար: Մյուս նմանաբնույթ կազմակերպությունները խոշոր հարկատուների ցանկում գտնելն ինչ–որ իմաստով դժվար է: Ցանկում նշվում է հիմնադրի իրավաբանական անունը, որը կարող է չհամընկնել լայնածավալ գովազդներից հայտնի բուքմեյքերական գրասենյակների կամ խաղատների անվան հետ: Բացառություն է, օրինակ, «Եվրոֆուտբոլ բուքմեյքերական ընկերությունը». 2018-ի խոշոր հարկատուներից 805-րդն է` իր մուծած 179 մլն 533 հազար դրամ հարկերով:
Այս ամենը պաշտոնական տնտեսական վիճակագրությունը հրապարակում է պարբերաբար նույնքան պաշտոնական տվյալների հետ, ուր 16.3-21 տոկոս գործազրկության մասին է խոսվում: Հնարավոր է, որ խաղատուն-վիճակախաղ-բուքմեյքերական գրասենյակ տվյալներն ամենևին համադրելի չեն մեր գործազրկության պաշտոնական թվերի հետ: Հնարավոր է՝ հակառակը` լիովին համադրելի են:
Տնտեսության պատմությունը եվրոպական մի շարք երկրներում (Ֆրանսիա, Իտալիա, Հունաստան) վիճակախաղերի նկատմամբ հասարակական վերաբերմունքի «բում» արձանագրել է Երկրորդ համաշխարհայինից հետո, երբ միանգամից ու պատահական հարստանալը դարձել էր իդեա ֆիքս: Ոչի՞նչ, որ դրանից հետո մարդկությունը լուրջ առաջընթաց է գրանցել:
Արա Գալոյան
Տնտեսական մեկնաբան
Գծապատկեր․ Խաղատների, վիճակախաղերի, ինտերնետ շահումով մուծած պետական տուրք կառուցվածքը 2018թ
Զվարճացող Հայաստան
Ասել, թե խաղատներն ու վիճակախաղերն անսպասելի դարձան մեր տնտեսական կյանքի մի հատվածը, ճիշտ չի լինի: Իրականում նրանք տնտեսագետների ու տնտեսական իշխանությունների համար միանգամայն անսպասելի դարձան տնտեսության նկատելի ոլորտ: Ոլորտ, որն իր ներգրաված ու տնօրինած ֆինանսական միջոցներով զիջում է միայն արդյունաբերությանը, գյուղատնտեսությանն ու առևտրին: Այն համարյա համադրելի է շինարարության ծավալների հետ:
Եթե ենթադրենք, որ հարկման տեսանկյունից այս ոլորտը պիտի որ բավական «նուրբ» (ասել է թե` բավականաչափ ստվերային) լինի, ապա իրական ծավալները պիտի որ պաշտոնապես արձանագրվածից ավելի մեծ լինեն: Պաշտոնապես արձանագրված ծավալը պիտի որ 2018-ին մոտ 400 մլրդ դրամ կազմի:
Իշխանություններն այսօր էլ, նախկինում ընդունված կարգի համաձայն, «Վիճակախաղերի, շահումով խաղերի, ինտերնետ խաղերի լիցենզավորման բնագավառի վերաբերյալ տեղեկանք» են հրապարակում: Ընդ որում, այս երկարանուն տեղեկանքը հրապարակվում է յուրաքանչյուր ամիս: Վերջին հրապարակման համաձայն՝ մեր երկրում «ուժի մեջ են 4 խաղատան կազմակերպման, 4 վիճակախաղի կազմակերպման, 3 ինտերնետ շահումով կազմակերպման և 1 շահումով խաղերի կազմակերպման լիցենզիաներ» («ինտերնետ» ու «լիցենզիա» բառերը հենց պաշտոնական հաշվետվության մեջ էլ նշված են): Այս հաշվետվության մեջ նշվում է, թե քանի խաղատան գործունեություն է կասեցվել, և քանի խախտում է արձանագրվել, որոնք առաջիկայում քննարկվելու են և կարող են կասեցման որոշման հիմք դառնալ: Ասածից կարելի է ենթադրել, որ թե՛ նախկինում, թե՛ հիմա խաղատներն ու վիճակախաղերը պետական խիստ հսկողության տակ են: Սակայն դրանց դեմ պայքարի մասին նոր իշխանությունների խրոխտ հայտարարություններին հետևեց օրենսդրական կարգավորման մեկ-երկու վեհերոտ փորձ: Ստեղծված իրավիճակից կարելի է ենթադրել, որ պայքարն արդեն անցյալում է:
Պատճառը կարող է լինել նաև այն ծավալը, որ «խաղամոլներն ապահովվում են» բյուջեի համար: Այս տարի վճարված պետտուրքի ծավալն արդեն կազմում է 1 մլրդ 287 մլն 500 հազար դրամ: Այս գումարից 1 մլրդ 237 մլն 500 հազար դրամը մուծել են խաղատները: Իսկ 50 մլն դրամը մուծել են վիճակախաղերի կազմակերպիչները: 2018թ. ընթացքում պաշտոնապես «զվարճությունների ոլորտ» հայտարարվող վիճակախաղեր, շահումով խաղեր կազմակերպողներն ու խաղատները մուծել են 8 մլրդ 450 մլն 285 հազար դրամ պետտուրք` գործունեության լիցենզիա ստանալու համար: Մուծումների առյուծի բաժինը խաղատներինն է՝ 4 մլրդ 950 մլն 295 հազար դրամ: Վիճակախաղեր կազմակերպողները մուծել են 2 մլրդ 10 հազար դրամ: Իսկ ինտերնետ շահումով խաղերի կազմակերպիչները մուծել են 1 մլրդ 500 մլն դրամ պետտուրք:
Այսքանով, իհարկե, չեն ավարտվում զվարճությունների կազմակերպիչների մուծումները պետբյուջե: Բուքմեյքերական կազմակերպությունների ավանդը պետբյուջե, պատկերավոր (ու ծեծված) բառապաշարով ասած, անուրանալի է: 2018թ. պետեկամուտների կոմիտեի հրապարակած 1000 խոշոր հարկատուների ցանկում խաղադրույքների գրասենյակներից առաջինը խոշոր հարկատուների մեջ 114-րդ տեղում է: Մեծատառերով գրվող «ՎԻՎԱՌՈ ԲԵԹԻՆԳ» գրասենյակն այդ տեղին «արժանացել է» 2018-ին մուծած 1 մլրդ 468 մլն 574 հազար դրամ հարկերի համար: Մյուս նմանաբնույթ կազմակերպությունները խոշոր հարկատուների ցանկում գտնելն ինչ–որ իմաստով դժվար է: Ցանկում նշվում է հիմնադրի իրավաբանական անունը, որը կարող է չհամընկնել լայնածավալ գովազդներից հայտնի բուքմեյքերական գրասենյակների կամ խաղատների անվան հետ: Բացառություն է, օրինակ, «Եվրոֆուտբոլ բուքմեյքերական ընկերությունը». 2018-ի խոշոր հարկատուներից 805-րդն է` իր մուծած 179 մլն 533 հազար դրամ հարկերով:
Այս ամենը պաշտոնական տնտեսական վիճակագրությունը հրապարակում է պարբերաբար նույնքան պաշտոնական տվյալների հետ, ուր 16.3-21 տոկոս գործազրկության մասին է խոսվում: Հնարավոր է, որ խաղատուն-վիճակախաղ-բուքմեյքերական գրասենյակ տվյալներն ամենևին համադրելի չեն մեր գործազրկության պաշտոնական թվերի հետ: Հնարավոր է՝ հակառակը` լիովին համադրելի են:
Տնտեսության պատմությունը եվրոպական մի շարք երկրներում (Ֆրանսիա, Իտալիա, Հունաստան) վիճակախաղերի նկատմամբ հասարակական վերաբերմունքի «բում» արձանագրել է Երկրորդ համաշխարհայինից հետո, երբ միանգամից ու պատահական հարստանալը դարձել էր իդեա ֆիքս: Ոչի՞նչ, որ դրանից հետո մարդկությունը լուրջ առաջընթաց է գրանցել:
Արա Գալոյան
Տնտեսական մեկնաբան
Գծապատկեր․ Խաղատների, վիճակախաղերի, ինտերնետ շահումով մուծած պետական տուրք կառուցվածքը 2018թ
Աղբյուրը՝ politeconomy.org